انواع ورزش های فکری

انواع ورزش های فکری

انواع ورزش های فکری ،در عصر جدید علاوه بر ورزش های رزمی و حرکتی، ورزش های فکری نیز برای خود جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. در ورزش های فکری همان طور که از نامش پیدا است.با هوشمند اسپرت همراه باشید.

فکر و ذهن شما فعالیت و ورزش می کند. با انجام این ورزش فکری ذهن شما درگیر شده و سبب می شود هوش و یادگیری شما افزایش پیدا کند. همچنین با انجام این ورزش ها احتمال اینکه در آینده به آلزایمر مبتلا شوید به درصد بسار اندک می رسد.

ورزش های فکری را در هر زمان و هر مکان که خواستید می توانید انجام دهید، چرا که نیازمند به وسیله و زمان مشخصی نیست و حتی موقع خواب نیز شما می توانید چند نوع از این ورزش ها را انجام دهید. این ورزش ها باعث می شود ذهن خود را از فکر و دغدغه های روزانه خلاص کرده و همچنین هوش و ذکاوت خود را قوی تر نمایید.

معکوس بشمارید

یکی از ورزش های فکری که پزشکان نیز به انجام آن توصیه می کنند شمارش معکوس است. انجام این ورزش فکری برای جلوگیری از آلزایمر در آینده بسیار مفید است. این ورزش به این نحو است که عددی را در ذهن خود در نظر می گیرد و شروع می کنید به کم کردن به صورت عقب. مثلا عدد ۵۰۰ را در ذهن خود در نظر بگیرید و سعی کنید پنج رقم و یا سه رقم از آن کم کنید و به طرف عقب بشمارید. این ورزش فکری هم برایتان جذاب است و هم باعث می شود ذهن شما تقویت گردد.

مقایسه تصاویر

انواع ورزش های فکری
شما می توانید با دو تصویر که بسیار شبیه به هم هستند و فقط در چند مورد کوچک که به سختی قابل تشخیص هستند و دقت بالایی لازم دارد این ورزش فکری را انجام دهید. انجام این ورزش فکری، ذهن شما را بسیار درگیر می کند چرا که باید چند اختلاف در دو تصویر که کاملا شبیه به هم هستد را پیدا کنید. این ورزش فکری علاوه بر درگیری ذهنی شما، جالب و سرگرم کننده نیز می باشد.

بازی با رنگ و متن

انواع ورزش های فکری
شما در این نمونه از ورزش های فکری می بایست بر روی یک کاغذ رنگی (به عنوان مثال قرمز) نام یک رنگ دیگر (مثلا) زرد را بنویسید؛ این موضوع را در چند کاغذ رنگی دیگر نیز تکرار کنید و چند مدل از این کارت ها تهیه کنید. به عبارت دیگر، رنگ کاغذ و اسم رنگی که روی آن کاغذ نوشته اید دو چیز کاملا متفاوت است.

سپس از کسی بخواهید این کارت ها را در مقابل شما به صورت تند و فوری نشان دهد و شما باید نام رنگ کاغذ را فورا بگویید. همینطور می توانید بالکعکس این بازی را انجام دهید و نام رنگی که روی کاغذ نوشته شده را بگویید.

انواع ورزش های فکری

انجام کارها با دست مخالف

انواع ورزش های فکری
اگر راست دست هستید سعی کنی کارهای روزانه خود را مثل نوشتن، مسواک زدن و .. را با دست چپ انجام دهید و همین طور بالعکس اگر چپ دست هستید سعی کنید این کارها را با دست راست انجام دهی.

این بازی نیز باعث می شود مغزتان حسابی به کار بیفتد و همچنین برایتان مثل یک ورزش سرگرم کننده است و در واقع یکی از ورزش های فکری محسوب می شود.

انواع ورزش های فکری

پیدا کردن یک مورد خاص در یک تصویر

انواع ورزش های فکری
شاید بارها در اینترنت به این ورزش فکری برخورد کرده باشد که با تصویری رو به رو می شوید و از شما خواسته می شود در آن یک یوان را که خود را استتار کرده است پیدا کنید. شاید بعضی تصاویر خیلی واضح باشند و زود حدس بزنید اما برخی تاصاویر نیز به قدری سخت هستند که ممکن است حوصله پیدا کردنش را نداشته باشید. مطمئنا این کار که از ورزش های فکری است ذهن شما را حسابی درگیر می کند.

شطرنج

انواع ورزش های فکری
شطرنج نیز یکی از ورزش های فکری است که خیلی معروف است. شطرنج بازی فکری رایجی است که اکثرا آن را بازی کرده اند. برای بازی شطرنج شما باید یکسری قواعد و مقررات مربوط به آن را بلد باشید. برای انجام این بازی و ورزش فکری شما نیاز به صفحه شطرنج که به رنگ های سیاه و سفید می باشد و تعدادی مهره (اسب، وزیر، شاه، فیل، سرباز و قلعه) دارید.

این بازی دو نفره می باشد و از ابتدای بازی آسان آغاز می شود اما رفته رفته سخت می شود چرا که درگیری ذهنی زیادی را برای شما ایجاد می کند و شاید مجبور باشید ساعت ها پای آن بنشینید و فکر کنید تا چطور بازی را به پایان برسانید و برنده شوید.

این ورزش فکری نیز مسابقات بین المللی و کشوری و استانی دارد و خیلی از افراد مخصوصا جوانان در این رشته ورزشی فعالیت دارند. ورزش شطرنج بر خلاف ورزش های دیگر نیاز به تحرک و فعالیت آنچنانی بدنی ندارد چرا که فقط و فقط باید ذهن خود را درگیر کنید تا برنده بازی شوید. مسابقات شطرنج در سطوح مختلف همراه با اهدای جوایز و اعطای مدال های طلا، نقره و برنز می باشد و همچنین روش های مختلفی نیز برای انجام این بازی وجود دارد مانند روش بازی سرعتی و …

جدول حل کردن

انواع ورزش های فکری
حل کردن جدول در مجلات و روزنامه ها نیز یکی از ورزش های ذهنی-فکری می باشد که خیلی از مردم در طی روز آن را انجام می دهند. انجام این ورزش فکری نیز ذهن شما را فعال کرده و باعث می شود تا چندین ساعت پای آن بنشینید تا یک جدول را حل کنید.

در این بازی باید با توئجه به راهنمایی کوتاهی که شده، کلماتی را حدس بزنید و آنها را در جدومل جای دهید. حل کردن جدول هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی است و باید تمام حروف دقیقا در جای خود باشند تا یک جدول حل شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *