معرفی ورزش ژیمناستیک

معرفی ورزش ژیمناستیک

معرفی ورزش ژیمناستیک ، نقش و جایگاه ویژه ای در ورزش های استرالیایی دارد. این ورزش می تواند مهارت های پایه و اصلی مربوط به تحرک و انعطاف پذیری، اعتماد به نفس، تسلط را پایه گذاری کند. با هوشمند اسپرت همراه باشید.
همچنین این ورزش می تواند پایه و سرآغازی برای موفقیت های آینده در ورزش و علاقه به آن تا انتهای عمر باشد و منجر به شرکت همیشگی، فعال و سالم در ورزش ها شود. ژیمناستیک بدن شما را روی فرم نگه می دارد و مهارت های اساسی و مهمی نظیر کنترل، انعطاف پذیری و قدرت را برایتان به ارمغان می آورد.

بدان معنا که شما می توانید کار هایی مثل پریدن و جهش کردن را متفاوت تر از افراد عادی انجام دهید.

سن مناسب برای شروع ژیمناستیک

معرفی ورزش ژیمناستیک

معرفی ورزش ژیمناستیک

سن مناسب شروع ژیمناستیک 5 سال به بالا است و در این دوره تا سن 9 سالگی ژیمناستیک فقط باید جنبه بازی و تفریح برای کودک شما داشته باشد.

کودک شما نباید تمام روزهای هفته به تمرین بالای 2 ساعت بپردازد. این امر موجب خستگی بیش از حد و فشار بر صفحات رشد استخوان میشود هررشته ورزشی غیر از ژیمناستیک از این الگو پیروی میکند و نباید بیش از اندازه و حرفه ای در سنین پایین به آن پرداخته شود.

شروع ژیمناستیک برای بچه ها

شما به راحتی می توانید کلاس های ژیمناستیک را برای کودکانی با دو سال سن پیدا کنید، اما بسیاری از مربیان و متخصصین می گویند بهتر است برای شروع این کار منتظر باشید تا کودک شما 5 تا 6 سال سن داشته باشد تا در برنامه های حرفه ای ژیمناستیک شرکت کند.

ژیمناستیک برای 2-3 سال

معرفی ورزش ژیمناستیک

معرفی ورزش ژیمناستیک

برای کودکانی با سن کمتر، کلاس های مقدماتی باید با تمرکز بر روی ایجاد آشنایی با بدن و همچنین ایجاد علاقه به ورزش و فعالیت بدنی تشکیل شوند.

کلاس های ترکیبی والدین به همراه کودکان باید بر روی حرکاتی نظیر بالا رفتن از صخره، خزیدن بر روی زمین و پریدن باشد چرا که این حرکات برای کودکان 2 تا 3 سال مناسب هستند تا بتوانند تسلط بدنی مورد نیاز و اعتماد به نفس لازم را به دست بیاورند.

ژیمناستیک برای 3-5 سال

معرفی ورزش ژیمناستیک

کلاس های غلت زدن روی زمین کمی به توان فیزیکی بیشتری نیاز دارند و برای کودک هایی بین 3 تا 5 سال مناسب هستند. حرکت های ابتدایی مربوط به ژیمناستیک نظیر سامرسالت، کارتویل و غلت های برعکس به کودکان معرفی می شوند و همچنین فعالیت های مربوط به حفظ تعادل بر روی میله های سطح پایین نیز با شرکت کنندگان کار خواهد شد.

ژیمناستیک برای 6 سال

معرفی ورزش ژیمناستیک

معرفی ورزش ژیمناستیک

پس از این که کودک شما توانست این حرکات ابتدایی را به خوبی یاد بگیرید، دیگر آماده ورود به کلاس های مقدماتی ژیمناستیک است که معمولا مناسب برای سن 6 سالگی هستند.دیگر ورزش ها نیز می توانند در آماده سازی کودکان برای کلاس های مبتدی ژیمناستیک مناسب باشند. رقص باله، کلاس رقص، فوتبال و بیسبال می توانند دقیقا همان مهارت ها، تعادل، اعتماد به نفس و چابکی بدنی لازم را در کودکان شکل دهند تا آماده استفاده از آن ها در ژیمناستیک شوند.

ژیمناستیک برای نوجوانان

معرفی ورزش ژیمناستیک

معرفی ورزش ژیمناستیک

کودکان بزرگ تر نیز می توانند از شرکت در کلاس های ژیمناستیک بهره ببرند، اما فراموش نکنید که هر چه دیرتر کودک شما کلاس های ژیمناستیک را آغاز کند ، امکان رقابت کردنش با کودکانی که از سنین پایین کار را آغاز کرده اند سخت تر می شود. اما باز هم استثنا در این زمینه وجود دارد. دیانا دو سانتوس، قهرمان جهان برزیلی در رشته ژیمناستیک این ورزش را از سن 12 سالگی شروع کرده بود.

شروع ژیمناستیک از چه سنی دیر است؟

شما می توانید ژیمناستیک را از هر سنی که ناگهان علاقه شما به سمت آن بروز می کند شروع کنید، اما اگر می خواهید پس از 12 سالگی ژیمناستیک را شروع کنید بهتر است به سراغ ژیمناستیک تفریحی بروید.شروع این ورزش از سن بالای 12 سال ممکن است نتواند زمان کافی را به شما برای به دست آوردن مهارت های لازم را بدهد که بتوانید به کمک آن ها به رقابت با افرادی بپردازید که از دوران کودکی در این رشته بوده اند. علاوه بر این برای شرکت کنندگان در مسابقات ژیمناستیک ماکسیمم سنی نیز وجود دارد.

آیا ژیمناستیک قد را کوتاه میکند؟

معرفی ورزش ژیمناستیک

ژیمناستیک به صورت ورزش تفریحی و افزایش انعطاف پذیری بسیار مورد توجه است اما چرا این تفکر وجود دارد که ژیمناستیک از افزایش قد جلوگیری میکند؟

دلیل آن اینست که شما با دیدن ورزشکاران موفق در تلویزیون و دنبال کردن مسابقات المپیک متوجه قد متوسط یا نسبتا کوتاه آنان میشوید و این موضوع برداشت میشود که ژیمناستیک قد را کوتاه میکند ! اما حقیقت این است که افراد کوتاه قد شانس موفقیت بیشتری دارند همانطور که قد بلندها در والیبال و بسکتبال موفق ترند .

ورزشکاران کوتاه قد بهتر و راحتتر حرکات مختلف این ورزش را انجام میدهند این ورزش نیازمند سرعت عمل و انعطاف پذیری و چابکی ورزشکار است .قد کوتاه بودن و سبک بودن در ژیمناستیک بانوان اهمیت بیشتری دارد زیرا اسباب های مدرن طراحی شده برای حرکات سریع و پیچیده ژیمناستیک نمایشی، برای افراد سبک و کوتاه قد مناسب هستند .

میانگین قد زنان وزشکار المپیکی ژیمناستیک 157 سانتی متر در سن 18 سالگی بوده است ،در ژیمناستتیک مردان این مسئله اهمیت کمتری دارد چون تمرینات و ابزارها بیشتر قدرت بدنی ورزشکار را میطلبد.یک فرد قدبلند برای انجام چرخش های متداوم و فرودها تعادل فیزیکی کمتری دارد وبه مراتب شانس موفقیت کمتری نسبت به فرد کوتاهتر دارد.

یادگیری حرکات کششی ژیمناستیک که بیشتر حالت بازی هستند و برای بچه ها مفرح اند به رشد آنها کمک میکند اما باید حرکات حرفه ای و سنگین بعد از 9 سالگی به کودکان آموخته شود.

یک کودک بر اساس چه فاکتورهای می تواند یک ژیمناستیک موفق شود؟

در کشورهای پیشرفته روش استعداد یابی و فاکتورهای آن سیستمایک است ولی در کشور ما این استعدادیابی تجربی است، یعنی یک مربی بر اساس تجربه ای که دارد می تواند تشخیص دهد این کودک می تواند موفق شود یا نه؟ ولی در مجموع می توان گفت ما در ابتدا به این موارد توجه می کنیم که کودک سر (جمجمه) کوچکی داشته باشد، مچ دست و پای کودک ضخیم نباشد. دارای قدرت، هماهنگی عصب و عضله و انعطاف پذیری مناسبی باشد همچنین والدین قد بلندی نداشته باشد.

زیرا بارها شاهد این مسئله بوده ایم که یک مربی چند سال با ژیمناست کار می کند اما در سن بلوغ رشد قد او از حد نصابی که ما در نظر داریم بالاتر می رود و تمام زحمات بی نتیجه می ماند. البته فرایند استعدادیابی حتی تجربی، بیشتر از این مواردی است که اشاره شده ولی برای اطلاع خانواده از وضعیت جسمانی کودک موارد قابل درک و تشخیص را مطرح کردم.

آیا هر کودکی می تواند یک ژیمناستیک موفق شود؟

معرفی ورزش ژیمناستیک

خیر، هر کودکی که در این رشته حضور پیدا کند، نمی تواند موفق شود. به عنوان مثال در فصل تابستان و برای پر کردن اوقات فراغت، کودکان زیادی به باشگاه های ژیمناستیک روی می آورند اما در نهایت به ندرت می توان ۱۰ ژیمناست را انتخاب کرد که بتواند آینده خوبی در ژیمناستیک داشته باشد.

یک کودک حتی با وجود اینکه از فاکتورهای جسمانی خوبی برخوردار باشد، زمانی می تواند یک ژیمناست خوب شود و آینده خوبی داشته باشد که جسارت و توانایی حضور در این رشته و انجام حرکات آن را داشته باشد. گذشته از خود کودک، خانواده او نیز یکی از مهمترین مسائل در رشد و موفقیت یک ژیمناست هستند. پیگیری فعالیت های کودکشان، اهمیت به تغذیه صحیح و حتی خواب کودک و توجه به نکاتی که مربی از خانواده کودک می خواهد از جمله مهمترین مواردی است که بر عهده خانواده ها می باشد.

معرفی ورزش ژیمناستیک

فواید ژیمناستیک:

اعتماد به نفس

انجام مهارت در پرتوها و میله‌ها به کودکان کمک می‌کند تا به توانایی‌های خود اعتماد کنند. این ورزش اعتماد به نفس آنها را در سایر حوزه‌های زندگی از جمله مدرسه، کار و… نیز افزایش خواهد داد. کنترل ذهنی و اعتماد به نفس برای ژیمناست‌ها و ورزشکاران بسیار مهم است. باور کنید یا نه، دستیابی به کنترل شخصی و اعتماد به نفس یک ویژگی مشترک در بین ژیمناست‌ها می‌باشد. آنها در مورد عملکرد خود احساس آگاهی و اطمینان می‌کنند. بنابراین یکی از فواید ژیمناستیک، افزایش اعتماد به نفس و قضاوت است. جوانان می‌توانند با انجام تمرینات ورزشی پیچیده و چالش انگیز، از جمله ژیمناستیک، تمرکز داخلی و کنترل شخصی بیشتری را کسب کنند. یک مطالعه که بر روی ۳۰ ژیمناست زن بین ۱۱ تا ۱۷ ساله صورت گرفت نشان داد دخترانی که تمرینات ورزشی با عملکرد بالا انجام می‌دهند، عزت نفس و کنترل شخصی خود را به طور قابل ملاحظه‌ای بالا می‌برند.

تقویت و هماهنگی عضلات

ژیمناستیک فقط برای کسانی که می‌خواهند ژیمناست کار شوند، ضروری نیست. این رشته بیشترین کمک را به هماهنگی عضله و استخوان می‌کند. بنا‌بر‌این کسانی که می‌خواهند فرزندانشان در آینده ورزشکار موفقی شوند، حتما باید ژیمناست کار باشند. چابکی بدن یک فو‌تبا‌لیست به تمریناتی برمی‌گردد که او در کودکی انجام داده که در این زمینه حرکات ژیمناستیک بهترین کمک برای یک فو‌تبا‌لیست یا هر ورزشکار دیگری است.

کلیدی برای رشد و نمو متعادل و عامل مهمی در کاهش مصرف مواد مخدر

فعالیت های ورزشی مفرحی مانند ژیمناستیک به عنوان کلیدی برای رشد و نمو متعادل و عامل مهمی در کاهش مصرف مواد مخدر هستند. آمارها نشان می دهند که بچه هایی که در فعالیت هایی از قبیل ژیمناستیک شرکت دارند به احتمال کمتری دارای رفتارهای ضداجتماعی و جرم های ویژه نوجوانان می شوند که در این زمینه مربیان ژیمناستیک نقش مهمی را به عنوان الگو بازی می کنند.

افزایش مهارت‌های پیچیده بدن

مطالعه اخیر در مورد فواید ژیمناستیک نشان می‌دهد که آموزش روزانه ژیمناستیک می‌تواند عملکرد و حرکات بدن را بهبود ببخشد. این به این معنی است که مهارت حرکتی بدن را برای جابجایی و وضعیت بهتر تسریع می‌بخشد. یادگیری مهارت‌های حرکتی تاثیر زیادی بر عضلات و استخوان‌های بدن دارد. همچنین یادگیری حرکتی را افزایش می‌دهد و عوامل دیگری مانند پاسخ فیزیکی و مهارت‌های یادگیری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین اگر به طور منظم در ژیمناستیک شرکت می‌کنید، این بدان معناست که شما می‌توانید بهتر از افراد دیگر یاد بگیرید.

علاوه براین ژیمناستیک می‌تواند بر توجه و ارتباطات نیز تأثیر بگذارد. این مطالعه نشان داد که تمرینات تربیت بدنی و تمرینات تراموپی و ژیمناستیک درصد بیشتری از مهارت‌های یادگیری حرکتی را نشان می دهد (نسبت به کسانی که حرکت‌های پایه‌ای انجام می‌دهند).

از این رو، این مطالعه به وضوح نشان داد که یادگیری ورزش‌های پیچیده‌ای مانند ژیمناستیک تأثیر مثبتی بر توانایی‌های یادگیری و مهارت‌های حرکتی دارد. این باعث می شود شما سریع‌تر بتوانید پاسخ فیزیکی دهید و عملکرد شناختی خود را برای یادگیری و درک سریع افزایش دهید. آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که یادگیری مهارت‌های پیچیده ژیمناستیک می‌تواند به بهبود مهارت‌های حرکتی کمک کند.

کاهش افسردگی

علم مدرن بر کاهش افسردگی، اضطراب و استرس تمرکز کرده است و به دنبال روش‌هایی برای رسیدن به این خواسته است. این بار، بر اساس مطالعات متعدد، مشارکت در ژیمناستیک می‌تواند به مبارزه با علائم افسردگی کمک کند. با توجه به این مطالعه، افسردگی طولانی مدت منجر به ترشح عصبی-غدد درون ریز می‌شود که بر خلق و خو، خواب، تناسب اندام و سلامت کلی تاثیر می‌گذارد.

یک مطالعه بر روی ۱۵۶ بیمار مبتلا به افسردگی در سه گروه مختلف انجام شد. گروه اول بر درمان دارویی متمرکز بود و گروه دوم بر تمرینات ورزشی متمرکز بود. آخرین گروه بر درمان دارویی و ورزش متمرکز بود. بر اساس نتایج بدست آمده، ورزش ژیمناستیک در بیماران افسرده تاثیر مثبتی داشت و بهبود قابل توجهی در سلامت روان آن‌ها صورت گرفت. از آنجایی که بدن تنها توسط فاکتورهای فیزیکی تحریک شده بود، پاسخ طبیعی روانشناختی و شیمیایی مغزی را به وجود آورد.

مطالعه دیگر بر کاهش علائم افسردگی در سالمندان متمرکز بود. بر اساس تحقیقات انجام شده، مشارکت در ژیمناستیک می‌تواند وضعیت قلب و سیستم اتونومیک را بهبود ببخشد. این ورزش همچنین تغییرات خلق وخو، استرس و انواع مختلف نشانه‌های روانپزشکی در سالمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع ژیمناستیک باعث کاهش آندورفین می‌شود که عامل اصلی افسردگی، خستگی، تحریک پذیری و غیره است. پس یکی از فواید ژیمناستیک کاهش افسردگی است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

2 نظرات در حال حاضر

  1. عالییییییییییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *