تی آر ایکس چیست ؟

تی آر ایکس چیست ؟

تی آر ایکس چیست ؟ و چگونه باعث لاغری می شود؟ ورزش TRX ورزشی است که با وزن بدن و ایجاد تعادل استقامت و تناسب اندام را به همراه می‌آورد. TRX ورزش رو به رشدی است که در سال‌های اخیر با استقبال بسیاری مواجه شده است. این ورزش که از محبوبیت چشم‌گیری برخوردار است، برای چربی سوزی، رسیدن به اندام مناسب و حتی آماده سازی نیروهای نظامی و آتش نشانی هم استفاده می‌شود.با هوشمند اسپرت همراه باشید.

تی آر ایکس چیست؟
برای اینکه بفهمیم که دقیقا ورزش تی آر ایکس چیست باید به سراغ خواستگاه آن برویم. بسیاری معتقد هستند که این ورزش حاصل تلفیق تجربیات نظامی، تحقیقات آکادمیک و تجربه هزاران مربی، وکارشناس ورزشی است. ورزش TRX توسط یک افسر سابق ارتش آمریکا به نام رندی هتریک ابداع شد. نام آن مخفف عبارت Total Resistance Exercise و به معنی تمرینات کلی استقامت است. این ورزش در حقیقت زیر شاخه‌‌ای از ورزش بدن سازی است و بر روی عضلات بدن تمرکز دارد.

اگر بخواهیم تعریفی از ورزش TRX ارائه کنیم، باید بگوییم که این ورزش شامل تمرینات کششی و استقامتی است که توسط لوازمی که به کش یا سیم تی آر ایکس معروف هستند، اجرا می‌شوند. تمرکز اصلی این ورزش در بالا بردن تعادل، استقامت بدن، انعطاف پذیری، چربی سوزی، و ثبات بدن است. انجام دادن این ورزش کالری بسیار بیشتری نسبت به سایر ورزش‌ها می‌سوزاند. این مورد باعث می‌شود تا ورزشکار از نظر تعادل عضلانی در شرایط مطلوب‌تری قرار بگیرد. این امر در نهایت باعث به وجود آمدن شرایط فیزیکی ایده آلی خواهد شد که مد نظر ورزشکار است.

کش تی آر ایکس وسیله‌ای است بسیار مقاوم و از جنس نایلون. این کش از سقف آویزان می‌شود و می‌تواند تا ۶۰۰ کیلوگرم ورزن را به راحتی تحمل کند. شما با کش تی آر ایکس می‌توانید به راحتی طیف کاملی از حرکات ورزشی را انجام دهید. این حرکات باعث می‌شود تا بدن انرژی بسیار بالایی را مصرف کند. یکی از ویژگی‌های این ورزش تقویت عضلات کور بدن است که با ورزش trx به راحتی تقویت می‌شوند.

تی آر ایکس چیست ؟

ورزش تی آر ایکس چگونه باعث لاغری بدن می‌شود؟
لاغری با تی آر ایکس
یکی از سوالات مهمی که بسیاری به دنبال آن هستند، که رابطه بین ورزش trx و لاغری چیست؟ اکثر کسانی که این ورزش را انجام می‌دهند پس از گذشت ۲ تا ۳ ماه از تاثیراتی که این ورزش روی تناسب اندامشان گذاشته، شگفت‌زده می‌شوند. تمرکز اصلی ورزش تی آر ایکس روی اندام‌های میانی بدن است. وقتی ماهیچه‌های میانی بدن شروع به فعالیت کردند، سایر ماهیچه‌ها را هم با خود همراه می‌کنند. وقتی فشار کافی روی ماهیچه‌ها وارد شد، عضلات بدن شروع به سوختن چربی می‌کنند و در نتیجه در ناحیه کمر، شکم، داخل ران، بازو و دیگر اندام‌ها، چربی سوزی رخ می‌دهد. بنابراین پس از مدتی شاهد سفت شدن اندام میانی و بازوها و ران می‌شوید. بهترین روش برای نتیجه گیری و رسیدن به تناسب اندام، ادغام این ورزش با ورزشی مانند یوگا یا پیلاتس است. با این روش به راحتی به تناسب اندام مورد نظر خود می‌رسید.

تی آر ایکس چیست ؟

چرا دستگاه تی آر ایکس برای خانم ها عالی است؟

تی آر ایکس چیست ؟
وقتی ورزش trx را با سایر ورزش‌ها و تمرینات لاغری مقایسه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که ورزش trx و لاغری فواید بسیاری برای خانم‌ها دارد. هدف خانم‌ها از ورزش به طور کلی لاغری و تناسب اندام است. این ورزش تمام بدن را درگیر می‌کند و باعث چربی سوزی و سوزاندن کالری می‌شود. و بدین ترتیب به شما کمک می‌کند تا علاوه بر اینکه راحت‌تر به بدن ایده‌آل خود برسید، بدنی قوی‌تر و سالم‌تر هم داشته باشید. فراموش نکنید که ورزش trx مقاومت بدن شما را بسیار بالا برده و به شما قدرت کنترل این مقاومت را خواهد داد. تمرینات تی آر ایکس به شما اجازه می‌دهد تا قدرت بدنی خود را به چالش بکشید و مرکز قدرت بدن خود را نسبت نوع چالش تغییر دهید.

ورزش تی آر ایکس، ورزشی کاملا اقتصادی است. شما نیازی به تهیه ماشین‌های گران بدنسازی نخواهید داشت. قیمت سازه این ورزش گران نیست و اگر امکان نصب آن را در خانه ندارید، می‌توانید تنها با تهیه کش آن و نصب آن به سقف یا در اتاق شروع به انجام این ورزش بکنید. برای انجام این ورزش شما حتی نیازی به تهیه دستکش یا کفش مناسب با این ورزش ندارید. شما می‌توانید هر نوع کفش و لباس ورزشی برای انجام تمرینات trx بپوشید.

فواید تی آر ایکس TRX
تی آر ایکس یک نوع ورزش هوازی و استقامتی است که حرفه‌ای‌ها به راحتی می‌توانند آن را انجام دهند. TRX یک ورزش قدرتی محسوب می‌شود و توان شما را بسیار زیاد می‌کند.هدف اصلی ورزش TRX تقویت، استقامت، قدرت بدنی، تعادل و انعطاف پذیری بدن است. تکنیک‌های انجام این ورزش طوری طراحی شده تا روی مرکز ورزن بدن تمرکز کند و عضلات اصلی و جانبی بدن را همزمان درگیر کند. این ورزش می‌تواند بین هر شخصی می‌تواند این ورزش را انجام دهد. البته اگر برای اولین بار قصد انجام TRX را دارید، حتما زیر نظر مربی این کار را انجام دهید. این ورزش یکی از انواع ورزش‌های ایروبیک است و ضربان قلب شما پس از چند دقیقه انجام آن به شدت بالا می‌رود.

ورزش تیاریکس یک ورزش بسیار عالی برای چربی سوزی است. شما می‌توانید در یک جلسه یک ساعته تا ۱۶۰۰ کالری بسوزانید. علاوه بر این، ورزش TRX برای افراد مسن هم مفید است. تجهیزات این ورزش کم حجم است و سبک است و می‌توانید در اتاق خود هم آن را انجام دهید.

تی آر ایکس چیست ؟

تی آر ایکس چیست ؟

مضرات ورزش تی آر ایکس TRX
وقتی می‌خواهید یک ورزش را شروع کنید، باید علاوه برا دانستن فواید آن، با مضرات آن هم آشنا باشید. مضررات ورزش TRX به این معنی نیستند که شما حتما با آن‌ها مواجه خواهید شد. بلکه به این معنی هستند که در صورت زیاده روی یا درست انجام ندادن تمرینات TRX، ممکن است با این مشکلات مواجه شوید. کسانی قدرت بدنی ضعیفی دارند یا سابقه آسیب‌های مفصلی دارند، باید در قبال انجام این ورزش بسیار حساس باشند. این احتمال وجود دارد که کش‌های تی آر ایکس به بدن شما آسیب وارد کند. کسانی که سابقه ورزش کردن ندارند بهتر است این ورزش را انجام ندهند و با ورزش‌های سبک شروع کنند و پس از دستیابی به قدرت بدنی مناسب به سراغ این ورزش بروند.

تی آر ایکس بهتر است یا بدنسازی
کالج آمریکایی پزشکی ورزشی تحقیقات گسترده‌ای را روی این موضوع انجام داده. محققان این کالج ابتدا کار خود را با اندازه‌گیری مقاومت بدنی ۵۴ نفر بزرگسال شروع کردند. برای انجام این‌کار، آن‌ها از داوطلبان درخواست کردند تا تمرین پرس سینه را با بیشترین وزنه‌ای که می‌توانند تحمل کنند، برای ۵ بار انجام دهند و بعد از آن ۵ بار هم تمرین اسکات را انجام دهند.

در مرحله بعد آن‌ها به طور تصادفی و به مدت هفت هفته، نیمی از داوطلبان را به انجام تمرینات تی آر ایکس و نیمی دیگر را به انجام تمرینات مقاومتی بدنسازی اختصاص دادند. آن‌ها نتایج بدست آمده را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول افراد جوان ۱۹ تا ۲۵ ساله و گروه دوم افراد من ۴۴ تا ۶۵ ساله و سپس مقاومت بدنی آن‌ها را به روش قبلی اندازه‌گیری کردند.

به طور کلی، گروهی که ورزش TRX را انجام داد از مقاومت بدنی بیشتری به گروهی تمرینات بدنسازی را انجام دادند بیشتر بود.

تی آر ایکس چیست ؟

تی آر ایکس چیست ؟

ورزش تی آر ایکس بهتر است یا ایروبیک؟
هماهنطور که گفتیم، تی آر ایکس ورزشی از جنس ایروبیک به حساب می‌آید. اگرچه تمرینات تی آر ایکس قدرتی هستند اما به خوبی قلب شما را به کار می‌گیرند. اگر چندین وقت است که ورزش نکرده‌اید، می‌توانید از تمرینات ابتدایی ورزش TRX برای ساختن عضله و ماهیچه‌ها استفاده کنید و همزمان یک تمرین هوازی خوب مانند پیاده روی را برای رسیدن به تناسب اندامی عالی انجام دهید.

در کجا می‌توانم تی آر ایکس را انجام دهم؟
این روزها باشگاه‌ های ورزش بسیاری هستند که طناب‌های تعلیق ورزش trx را دارند و بسیاری از آن‌ها حتی کلاس‌های اختصاصی این ورزش را برگزار می‌کنند. اما اگر دوست ندارید که عضو یک باشگاه ورزشی شوید، می‌توانید به راحتی طناب تی آر ایکس را خریداری کنید و آن‌ها را در هر نقطه از خانه‌ یا حیاط خانه نصب و تنظیم کنید. جذابیت این ورزش در سادگی آن است. طناب‌های این ورزش قابل حمل هستند و می‌توانند به هر جایی متصل شوند. وسایل این ورزش فضای زیادی اشغال نمی‌کنند و به راحتی در کیف شما جا می‌گیرند. اگر از جمله کسانی هستید که به ورزش و بدنسازی علاقه دارید، می‌توانید حتی در سفر هم از فواید تی آر ایکس بهره ببرید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *