فواید مهم ورزش کردن برای سلامتی بدن

فواید مهم ورزش کردن برای سلامتی بدن انواع بسیار زیادی از ورزش‌های گوناگون وجود دارند که گزینش آن‌ها به هدف شخصی شما وابستگی دارند. باید ببینید کدام ورزش‌ از همه بهتر با روحیات شما هماهنگ و سازگار هستند. بعضی از ورزش‌ها وجود دارند که برای هر شخصی با شرایط فیزیکی عادی مناسبند برای درک درست از فواید ورزش کردن با ما باشید در هوشمند اسپرت

بحث از فواید ورزش کردن که می‌شود بر آمار آن‌ها کاری بسیار سخت است چرا که تعدادشان بی‌ شمار است. اگر همین حالا که آغاز کنید به بر شمردن فواید ورزش کردن برای سلامتی‌تان، تا زمانی که موهای‌تان مانند دندان‌های‌تان سفید شوند باید این کار را انجام دهید و بعد از آن هنگام هم هنوز به واپسین مورد نرسیده‌اید! با وجود این، انواع خیلی زیادی از ورزش‌های گوناگون وجود دارند که برگزیدن آن‌ها به منظور شخصی شما بستگی دارند. باید ببینید کدام ورزش‌ها از کل بهتر با روحیات شما منسجم و سازگار هستند. بعضی از ورزش‌ها وجود دارند که برای هر شخصی با شرایط فیزیکی عادی مناسبند.

 

ورزش روزانه

ورزش روزانه نه تنها یعنی ورزشی که هر روز می‌توانید انجام دهید بلکه یعنی ورزشی که «بهتر است» یا «باید» به صورت یومیه انجام دهید.

مثال‌ها یا پیشنهادهایی برای ورزش‌هایی که می‌توانید آن‌ها را روزانه انجام دهید:

– دو آهسته

– دوچرخه سواری

– پیاده روی

– طناب زدن (بالا زیر پریدن)

– حرکات کششی

فواید مهم ورزش کردن برای سلامتی بدن

 

فواید مهم ورزش کردن برای سلامتی بدن

 

کارکرد انجام ورزش‌های یومیه فراوان هستند و یکی متعلق به حفظ وضعیت سلامتی فعلی شما و درمان شرایط جسمانی‌تان است. بعضی از شماها ممکن است بپرسید آیا شدنی است بتوانید این کار را هر روز انجام دهید. خب، توصیه‌ای که به شما می‌شود این است:

– وقتی بامداد از خواب بر می‌خیزید روز خود را با انجام حرکات کششی آغاز کنید

– بعد از آن می‌توانید 30 دقیقه تا 1 ساعت نرم و آهسته بدوید یا اگر امکان آن وجود دارد که با دوچرخه به محل کارتان بروید، بعد به جای اتومبیل از دوچرخه بهره‌گیری کنید. وقتی به اداره رسیدید از سوار شدن به بالابر اجتناب و به جای آن از پله‌ها بهره‌گیری کنید.

– در باره طناب زدن یا بالا و زیر پریدن، می‌توانید این کار را هر زمانی که بخواهید انجام بدهید مثلا در حین آهسته دویدن، در طول ساعت کاری، در حالی که منتظر اتوبوس هستید یا در هر زمان دیگری. هرچند توصیه نمی‌شود خانم‌هایی که کفش‌های پاشنه‌دار می‌پوشند این تمرین را انجام بدهند.

در بحث از فواید ورزش کردن به صورت روزانه، شدنی است کاملا شگفتی کنید که همین حرکات ساده تا چه اندازه می‌توانند برای بدن و سلامتی شما مفید باشند.

 

ورزش متوسط

معنی ورزش متوسط چیست؟ خب، این نوعی ورزش است که باید آن را در کران متوسط و معتدل اتمام بدهید. به عبارت دیگر، اتمام این نوع ورزش کماکان برای شما مفید و لازم است اما احتیاجی نیست که آن‌ را هر روز انجام بدهید. بلکه می‌توانید به صورت هفتگی (یک یا دو بار در هفته) یا حتی دو بار در ماه انجام دهید. این بسته به گزینش شما است.

 

مثال‌هایی از ورزش‌های متوسط:

– شنا کردن

– باشگاه رفتن

– تمرینات فیتنس (تناسب اندام)

 

اگر فقط کاری که می‌توانید روزانه انجام دهید تنها حرکات کششی باشد، پس در آن صورت احتمالا بتوانید دویدن آهسته یا دوچرخه سواری را در کنار سایر ورزش‌ها مثل شنا کردن، باشگاه رفتن، یا تمرینات تناسب اندام به صورت هفتگی انجام دهید. حرکات کششی احتمالا برای سلامتی شما خوب است ولی کمینه باید یک یا دو بار در هفته کالری بسوزانید و کاری بکنید که تا مرز ممکن عرق بکنید. به این مقصود باشگاه رفتن و انجام تمرینات تناسب اندام چاره‌ی کاراست.

 

فواید مهم ورزش کردن برای سلامتی بدن

 

فواید ورزش کردن به صورت هفتگی

 

  1. حفظ ظاهری نیرومند و خوش ترکیب

ممکن است بعضی از شما فکر کنید همه‌ی ماجرا که «ظاهر و ترکیب» نیست ولی در همان سان نمی‌توانید انکار کنید که «خوش تیپ» بودن نقش برجسته‌ای در نخستین تاثیرگذاری ما بر دیگران دارد. به همین علت عده‌ای از شما که به دنبال راه حلی برای حفظ ظاهری نیرومند و خوش‌ترکیب هستید نباید از باشگاه رفتن‌های هفتگی غفلت کنید.

  1. سلامت روانشناختی

باور بکنید یا نکنید کسانی که به طور منظم ورزش می‌کنند از کسانی که ورزش نمی‌کنند شادتر هستند. این به خاطر آن است که ورزش کردن جریان خون شما را درمان می‌بخشد، در نتیجه اکسیژن توزیع شده از طریق خون به تمام اقصا نقاط بدن‌تان خواهد قبض از نوک انگشت پا گرفته تا مهم‌ترین سرنوشت بدن یعنی مغز. مغزی که اکسیژن کافی به آن واصله باشد می‌تواند خوب فکر کند و مشکلات را به طرق بهتری حل کند. این شرایط شامل تفریق استرس و بهبود استحکام ذهنی یا به عبارتی دیگر حفظ سلامت روانشناختی در حالتی نرمال و مناسب نیز می‌شود.

  1. راه حلی برای سم‌زدایی

وقتی گفتگو از سم‌زدایی تن با به کارگیری داروهایی خاص می‌شود بعضی از افراد ممکن است راه‌حلی فوری را ترجیح بدهند. خب، سوای این که چقدر شدنی است مفید باشند اما داروها همیشه عوارض جانبی به همراه دارند. ورزش کردن منظم گذرگاه حلی بدون عوارض جانبی برای زهر زدایی تن است. عرقی که حین ورزش از بدن شما ترشح می‌شود نه تنها دمای بدن‌تان را کنترل می‌کند بلکه راهی برای زدودن سموم از بدن‌تان است. به همین خاطر توصیه می‌شود بلافاصله بعد از ورزش کردن گرمابه کنید تا تمام مواد سمی که روی پوست بدن‌تان مانده است را بشویید و از بین ببرید.

  1. راه حلی برای داشتن بدنی خوش فرم و کاهش وزن

چه کسی هست که دلش نخواهد بدنی خوش فرم داشته باشد؟ ورزش منظم مثلا ورزش هفتگی راه حلی بی همانند برای خوش فرم کردن تن و در عین‌ حال راه حلی برای کاهش وزن است. بسیاری از آدم‌ها هستند که از وضعیت وزن بدن خویش ناراضی هستند و اغلب وقت خویش را صرف مقایسه‌ی بها مکمل‌های رژیمی می‌کنند در حالی که راه حل سخت آن‌ها فقط یک چیز است؛ یک یا دو ساعت در هفته به باشگاه یا استخر رفتن!

  1.  در کل برای سلامتی انسان خوب است

در کل، ورزش کردن منظم برای سلامتی انسان‌ها خوب است و برخی از پژوهش ها انجام شده حتی به این فرمایش اشاره کرده‌اند که چون ورزش برای قلب و حمله‌ی قلبی به عنوان گرد از قاتلان خاموش در جهان مفید است، انجام ورزش می‌تواند با کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی یا سایر مشکلات قلبی طول عمر فرد را زیاد کند.

فواید مهم ورزش کردن برای سلامتی بدن

ورزش حرفه‌ای

ورزش حرفه‌ای بیشتر بدست ورزشکاران انجام می‌شود. در سنجش با ورزش روزانه، متوسط، و شدید، ورزش حرفه‌ای نیازمند سطح متفاوتی از تادیب نفس است چرا که منظور آن تنها سلامتی یا خوش فرم کردن بدن نیست بلکه چیزهایی ما فوق این ها است. ورزشکاران حرفه‌ای تمریناتشان را با اهداف خاصی مثل یک پیشه رسمی، یک گونه علم، و سرانجام با منظور کسب افتخار و فتح برای کشورشان انجام می‌دهند. به همین خاطر است که تنها ورزشکارانی که انضباط فردی اکثریت دارند نه فقط قادرند به کسب سلامتی نائل بیایند بلکه می‌توانند به قصد همیشگی حیات خود نیز برسند.

از آنجایی که این نوع ورزش به هدف شخصی هر فرد ارتباط دارد، توصیه‌های بسیار زیادی برای ورزش حرفه‌ای وجود دارد.

با وجود این، برخی مواقع که می‌خواهید رویای حرفه‌ای شدن را تعقیب کنید، نوع ورزشی را گزینش کنید که مورد علاقه‌ی شما باشد و پس به دنبال مربی بگردید که بتواند به شما کمک کند به قصد حرفه‌ای زندگی خویش دست پیدا کنید.

 

ورزش حرفه ای

 

فواید مهم ورزش کردن برای سلامتی بدن

 

فواید ورزش کردن به طور کلی

در حالت کلی، فواید ورزش کردن رابطه‌ای مستقیم با سلامتی و درازا عمر انسان دارند. هر گونه ورزشی فایده‌های خود را برای سلامتی‌ آدم‌ها دارد اما در پیوست توضیحاتی را می‌خوانید که به طور کلی می‌گوید چرا ورزش کردن شغل حیاتی و بسیار ضروری است:

 

 

فواید ورزش

 

  1.  برای سلامت جسمی (فیزیکی) خوب است

ورزش راه خوب برای حل مشکل اضافه وزن است. در عین حال، ورزش منظم به حفظ حالت تن و همین طور بهبود سلامت استخوان‌ها و همچنین مفاصل و توده‌ی عضلانی کمک خواهد کرد. در نتیجه، کسانی که به طور منظم ورزش می‌کنند پر انرژی‌تر به نظرمی‌رسند چون ورزش می‌تواند جنبش و انعطاف پذیری را افزایش بدهد.

  1.  برای سلامت روان خوب است

از آنجایی که ورزش منظم می‌تواند خلق و خوی شما را درمان ببخشد پس در کل برای سلامت روان شما خوب است. در ضمن، ورزش می‌تواند استرس ناشی از عواملی مانند اختناق کاری یا مشکلات شخصی را تفریق دهد. ورزش به رهایی از تنش و شل کردن عضله‌ها کمک می‌کند. پس از ورزش دریافتن نیاز به استراحت و خواب خواهید داشت، و داشتن یک خواب شب آسان و خوب برای سلامت روان و در ضمن سلامت عاطفی احساسی شما در بامداد روز بعد که از خواب بیدار می‌شوید خوب است و در کل روحیه‌ای بهتر و ذهنی بازتر در طول روز خواهید داشت.

  1.  برای تمرکز کردن خوب است

زمانی که فکر می‌کنید نمی‌توانید حتی روی مسائل کوچک تمرکز کنید احتمالا وقت آن رسیده است که سری به باشگاه بزنید یا کمی از بامداد را به دوچرخه سواری اخنصاص بدهید، هر کدام که خودتان ترجیح می‌دهید را انتخاب کنید. این به خاطر آن است که ورزش یک عامل خوب برای پرت کردن حواس است در نتیجه هر وقت به تمرکز نیاز داشته باشید، توانایی این کار را خواهید داشت. در ضمن، تمرکز رابطه‌ی مستقیمی با چگونگی و شرایط مغز دارد. این تنها بدن نیست که شدنی است از خستگی مشقت ببرد، مغز هم همین حالت را دارد. میزان اکسیژنی که مغز شما  میگیرد نیز بر تمرکزتان  اثر می‌گذارد چون مغز برای عملکرد بهینه به اکسیژن احتیاج دارد.

  1. روند گردش خون را بهتر می‌کند

ورزش کردن یکی از راه‌های حصول اطمینان از پخش اکسیژن و اکسیژن رسانی کافی از طریق جریان خون به مغز است. به علاوه تنش عضلانی می‌تواند به استرس منجر شود و چون مشکل کارمی‌کنید، ورزش همانند یک راهکار سرگرم کننده برای شل کردن عضلات و در عین حال حل استرس به نحوی کارساز کمک می‌کنند.

  1.  برای تقویت انرژی خوب است

آدم‌های بسیار زیادی وجود دارند که فکر می‌کنند ورزش صبحگاهی آن‌ها را خسته و ناتوان می‌کند برآیند اینکه انرژی کافی برای خوب انجام دادن کارها در باقی روز نخواهند داشت. خب، تا هنگامی که بیش از کران لازم ورزش نکنید این مسئله صادق نیست و حتی نشان آن برعکس خواهد بود چون ورزش در اصل منبع تقویت انرژی است.

  1.  بنیه و استقامت را بهبود می‌بخشد

این همان دلیلی است که ورزش منظم، به هر نحوی که مایل به انجام آن هستید، به شدت رهنمود می‌شود. وقتی عملکردهای سوخت و ساز بدن‌تان به شکل بهینه در می‌آیند، تمام مواد مغذی که از طریق خوراکی‌ها دریافت می‌کنید به شکل بهینه جذب خواهد شد و نهایتا میزان انرژی را که بدن‌تان احتیاج دارد فراهم خواهد آورد.

  1.  برای مبارزه با بیماری‌ها خوب است

اگر اسم انواع بیماری‌ها را بخواهید فهرست کنید یک عمر طول خواهد کشید. اما، با ورزش منظم می‌توان از هر یک از این بیماری‌ها پیشگیری کرد، حتی یک حرکت کششی ساده صبحگاهی نیز می‌تواند پایداری بدن‌تان را بالا ببرد و خطر آفت رویت را تفریق دهد.

  1.  پیشگیری از بیماریهای دشوار و شدید

فهرست کوتاه از بیماری‌ها مثل حمله‌ی قلبی، سکته، کلسترول، دیابت، سرطان و حتی شوره‌ی سر را می‌توان فقط با ورزش منظم از خود بعید نگه داشت. از آنجایی که روند جریان خون سالم توانا است خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته را کاهش دهد، فرآوری کلسترول بد را می‌تواند محدود کند و در عوض تولید کلسترول خوب را تقویت کند، ورزش منظم کلید جذب بهینه‌ی مواد مغذی و کاهش میزان اضافی قند خون و ریسک ابتلا به دیابت است، تکثیر سلول‌های سالم می‌تواند با رشد سلول‌های سرطانی برآمده از رادیکال های آزاد مبارزه کند.

  1. حفظ سلامتی

چند مثال از بیماری‌هایی را که ممکن است در درازا روز به آن‌ها مبتلا شوید – مثلا سردرد – در نظر بگیرید. سردرد وقتی اتفاق می‌افتد که سر شما اکسیژن کافی ندارد.

با انجام ورزش اکسیژن بدون کم و کاست و به نحو موثری توزیع خواهد شد و سردرد برطرف می‌شود. تنش عضلانی بعد از یک روز کاری طولانی را تنها با انجام ورزش‌ ساده‌ای مشابه حرکات کششی می‌توان بهبود داد.

  1. برای حیات و روابط اجتماعی خوب است

باور بکنید یا نکنید ورزش منظم در کل برای حیات سودمند است. اگر حیات احسان داشته باشید به تعقیب آن زندگی اجتماعی خوبی نیز خواهید داشت چون از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار می‌شوید. هرچه معتمد به نفس‌تر باشید زندگی‌تان به سمت بهتر شدن خواهد رفت. چون ورزش کردن یک فعالیت منظم است با کسانی آشنا خواهید شد که به اندازه‌ی شما ورزش کردن را دوست دارند و بدون آنکه باخبر شوید دایره‌ی رفقا شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

  1. پیشگیری از مشکلات و ناراحتی‌های قلبی

دویدن به شکل آهسته رابطه‌ی نزدیکی با سلامت قلب دارد. پس آهسته دویدن می‌تواند خطر مشکلات قلبی همانند خفقان خون، کلسترل بالا، سکته و بسیاری از موارد دیگر را تفریق دهد.

  1.  برای تقویت استخوان‌ها و مفاصل سودمند است

آهسته دویدن و دوچرخه سواری فایده‌ایی برای سلامت استخوان‌ها و مفاصل نیز به همراه دارند. بسیاری از مطالعات انجام شده پابرجا کردن کرده‌اند که تکرار حرکات در طول آهسته دویدن یا دوچرخه سواری تمرین خوبی برای تقویت استخوان‌ها، مفاصل و همچنین عضلات به شمار می‌آید. بنابراین برخی از ناراحتی‌ها مشابه پوکی استخوان را می‌توان در مراحل اولیه مهار کرد.

  1.  افزایش شادی و درمان روحیه

حتی انجام حرکات ساده‌ای مانند حرکات کششی بی درنگ بعد از بیدار شدن از خواب می‌تواند فایده‌های خیلی زیادی برای حیات شما به همراه داشته باشد مشابه بهبود نقطه نظر شما نسبت به معاش که پیش رو خواهید داشت. بله، در حین انجام حرکات کششی، عضله‌ی تحت خفگی و استرس کشیده خواهد شد و تمام عضلات سفت شده شل و آرام می‌شوند. عضله‌ی آرام و بی تنش روند جریان خون را افزایش خواهد داد، جریان خونی عادی یعنی پخش عادی اکسیژن در سرتاسر تن که در نتیجه‌ی آن شما احساس پرانرژی بودن می‌کنید و خود را برای یک روز کامل حاضر خواهید کرد.

  1.  تقویت بنیه و جنبش بدنی

حرکات کششی در ترکیب با آهسته دویدن یا دوچرخه سواری بینه و قدرت تحرک شما را افزایش خواهد داد و در نتیجه شما را برای اتمام هر کاری در طول روز حاضر خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید:

 

معرفی ورزش در خانه برای حفظ سلامتی

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *