معرفی ورزش بادی پامپ و تاثیر آن بر لاغری

 

معرفی ورزش بادی پامپ و تاثیر آن بر لاغری ،بادی پامپ یکی از شاخه‌های ورزش‌های هوازی است که علی رقم عمر کم به وجود آمدن آن هواداران زیادی را برای خود دست و پا کرده‌اند که از این میان بانوان پیشتاز هستند. با هوشمند اسپرت همراه باشید.

ترکیب ورزش هوازی و بدنسازی
بر اساس مطالعات انجام شده بر روی تناسب اندام، منجر به توسعه ورزش‌های خاصی شده است که می‌تواند برای همه به عنوان یک ورزش چربی سوز و عضله ساز مفید باشد. این ورزش‌ها که عموماً بر پایه ورزش‌های ایروبیک است، باعث می‌شوند ضربان قلب افزایش یابند. افزایش یافتن ضربان قلب نویدبخش این است که شما تلاش می‌کنید سلامتی قلب و عروق خودتان را حفظ کنید.

در میان این ورزش‌ها، نامی از بادی پامپ هم به چشم می‌خورد. اگر برای اولین بار است که نامی از بادی پامپ می‌شنوید باید بدانید این ورزش را نه تنها افراد حرفه‌ای بلکه افراد مبتدی هم می‌توانند انجام دهند و از مزایای آن استفاده کنند. بادی پامپ برای کسانی که دوست ندارند عضلات برجسته داشته باشند اما کار کردن با وسایل باشگاهی را دوست دارند بسیار کارآمد است.

بادی پامپ ورزش مقاومتی است که بدن شما بدون اینکه حجم عضلانی خود را افزایش دهد، عضلات قوی و آماده‌تری به دست می‌آورد. با این وجود سری ورزش‌های بادی پامپ به علت اینکه عضله سازی زیادی ندارد، در میان بدن‌سازان محبوب نیست.

آشنایی مختصر با بادی پامپ

معرفی ورزش بادی پامپ و تاثیر آن بر لاغری
مدت زمان انجام یک سری حرکات کامل بادی پامپ عموماً تا ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامد. کلیت حرکات با استفاده از میله انجام می‌شود اما به صورتی متفاوت‌تر. به جای اینکه عضلات خودتان را از همان ابتدا با وزنه‌های سنگین تحت فشار قرار دهید در بادی پامپ، از وزنه‌های کمتر ولی به صورت مداوم استفاده می‌شود. با این کار عضلات تحت فشار دائمی شروع به قوی شدن، سوخت و ساز می‌کنند بدون آنکه بر حجم آن‌ها افزوده شود.

در بادی پامپ شما تنوع حرکات کمتری دارید اما تعداد دفعات تکرار آن‌ها زیاد است به طوریکه گاهی شما مجبورید در ۶۰ دقیقه، چندین حرکت را ۸۰۰ بار تکرار کنید. این میزان حرکت کاملاً ایدئال و عملی است. چرا که وزنه‌ها سبک و قابل تحمل هستند.

موسیقی در بادی پامپ حرف اول را می‌زند پس به دنبال موسیقی باشید که بتوانید خودتان را با آن هماهنگ کنید و حرکات را با ریتم خاص ادامه دهید. همچنین موسیقی می‌بایست سریع و پرتحرک باشد چرا که تکرار دفعات یک حرکت به کندی شما را خسته می‌کند.مطالعات علمی انجام شده بر روی بادی پامپ نشان می‌دهد که انجام این حرکات دارای مزایای مثبتی برای سلامتی است. بر اساس بررسی دانشگاه سائوپائولو مشخص شد که:

شرکت کنندگانی که در ۱۲ هفته مشخص شده برای آزمون، دو بار تمرینات بادی پامپ انجام دادند به مقدار زیادی توانستند حجم چربی‌های بدن، استقامت عضلات و همچنین استحکام آن‌ها را افزایش دهند.

بادی پامپ چه نوع ورزشی است و تاثیر آن بر تناسب اندام چگونه است؟
چند کالری در هر جلسه می‌سوزانم؟
در هر جلسه یک ساعته از این ورزش حدود ۶۰۰ کالری می‌سوزانید. نکته مهم در مورد بادی پامپ این است که در واقع شما با وزنه حرکات استقامتی انجام می‌دهید و با انجام سوخت و ساز بدن کاهش چربی و لاغر شدن برای شما دست یافتنی‌تر خواهد شد.

فواید بادی پامپ چیست؟

معرفی ورزش بادی پامپ و تاثیر آن بر لاغریمعرفی ورزش بادی پامپ و تاثیر آن بر لاغری
آن‌ها همه‌جا هستند، کنار دستی شما، دوست نزدیکتان حتی همسرتان می‌تواند یکی از آن‌ها باشند. آن‌هایی که تابستان تی‌شرت‌های تنگ می‌پوشند و دوست دارند که عضلات قوی و ورزیده خودشان را به هر نحوی شده، نشان دهنده، بله آن‌ها بدنسازها هستند.

این روزها بدنسازی محدود به مردها نیست و زنان نیز در رشته های گوناگون بدن‌سازی مشغول به فعالیت هستند. شما اگر اهل باشگاه باشید این دوستان را بیش از هر کس دیگری می‌بینید که دائماً دمبل به دست از این سوی باشگاه به آن‌سوی باشگاه می‌روند و حرکات خاصی با دمبل انجام می‌دهند.

هر بار هم که یکی از آن‌ها روی ترازو می‌رود، با صدای بلند می‌گوید باز هم وزن کم کرده است یا فلان عضله حرکت می‌کند! شما مسلماً می‌دانید که داشتن عضلات قوی و ورزیده برای بدن فواید خاص خود را دارد اما شما هم مثل من ممکن است بدن‌هایی به شکل بدن‌سازان حرفه‌ای را نپسندید، تکلیف چیست؟

شما می‌توانید ورزش‌های دیگری به مانند یوگا، پیاده‌روی و دویدن را انتخاب کنید که هم سبک است و هم از شما یک تپه عضله متحرک نمی‌سازد؛ اما نظرتان در مورد ورزشی که شما را عضلانی نکند ولی قدرت عضلات را افزایش دهد، چیست؟

فواید بادی پامپ: سوزاندن ۵۶۰ کالری در یک جلسه

معرفی ورزش بادی پامپ و تاثیر آن بر لاغریمعرفی ورزش بادی پامپ و تاثیر آن بر لاغری
بر اساس دستورالعمل‌های سلامتی موجود، شما در طول روز می‌بایست ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری دریافت کنید. برای اینکه لاغر شوید و لاغر بمانید نیاز دارید حداقل یک‌چهارم تا یک‌سوم این کالری را بسوزانید. شما می‌توانید این مقدار کالری را با ۶۰ دقیقه ورزش بادی پامپ دود کنید.

کاهش وزنی که تجربه خواهید کرد به آهستگی اما مداوم خواهد بود تا بر روی متابولیسم بدن شما تأثیر زیادی نداشته باشد. همان‌طور که اشاره شد انجام دو بار در هفته بادی پامپ اثرات مفیدی داشته است. البته اگر می‌خواهید سرعت لاغر شدن خودتان را افزایش دهید می‌توانید میزان کالری دریافتی و تمرینات بادی پامپ را بر اساس نظر مربی خودتان افزایش دهید.

فواید بادی پامپ: افزایش قدرت و استحکام عضلات

معرفی ورزش بادی پامپ و تاثیر آن بر لاغریمعرفی ورزش بادی پامپ و تاثیر آن بر لاغری
شما در بادی پامپ محجور نیستید حتماً قدرت عضلانی خودتان را افزایش دهید، اگر حرکات شما با وزنه‌های سبک و طولانی باشد تنها کالری سوزی شما بیشتر می‌شود؛ اما اگر قدرت و استحکام عضلات خود را با استفاده از بادی پامپ افزایش دهید، بر اساس نظر متخصصان سلامتی می‌توانید از مزایای سلامتی زیر بهره‌مند شوید:

1.نیروی بدنی، سوخت و ساز و همچنین انرژی انجام کارهای روزانه افزایش می‌یابد.
2.خواب شما کمتر و تمرکز برای انجام کارهایتان بهتر خواهد شد.
3.سلامتی جسمانی بهتری خواهید داشت. بر اساس نتایج به دست آمده تمرینات منظم ورزشی کمک می‌کند تا بدن خود را در مقابل برخی از بیماری‌های شایع به مانند سرطان‌ها، فشارخون، دیابت و همچنین کلسترول بد بالا مصون نگه دارد.
4.مزایای ورزش‌های کاردیو نیز برای همه آشکار و ثابت شده است.
5.مصدومیت کمتری خواهید داشت. اگر عضلات شما قوی‌تر شود، حتی اگر شما دچار سانحه شوید هم آسیب کمتری به بدن و عضلات شما وارد خواهد شد.

فواید بادی پامپ: افزایش استقامت عضلات مرکزی
عضلات مرکزی، عضلاتی هستند که دقیقاً در قسمت میانی بدن شما و ناحیه لگن قرار دارند. اگر برنامه ورزشی بادی پامپ را بدانید متوجه خواهید شد که این حرکات، تمرکز زیادی بر روی عضلات میانی دارند؛ اما چرا عضلات میانی و تقویت آن‌ها مهم است:

عضلات مرکزی از اندام‌های داخلی شما محافظت می‌کنند؛ بنابراین اگر لگن شما دچار آسیب شود دیگر اندام‌ها نیز دچار آسیب می‌شوند. بادی پامپ باعث می‌شود که قدرت عضلات میانی و توده آن تغییر مثبتی در جهت افزایش سلامتی شما بدهد.
از آنجایی که عضلات میانی وظیفه محافظت از ستون فقرات را نیز بر عهده دارند، تقویت کردن این عضلات به نوعی می‌تواند محافظت از ستون فقرات نیز باشد. شما با انجام دادن بادی پامپ متوجه خواهید شد که دردهای کمر همیشگی کمتر و ستون فقراتتان نیز قوی‌تر شده است.
زمانی که عضلات میانی بدن شما تقویت شوند، طرز ایستادن و راه رفتن شما نیز بهبود پیدا می‌کند.
همچنین شما نباید جذابیت عضلات شکمی و میانی را در مردان و زنان نادیده بگیرید.

فواید بادی پامپ: انعطاف پذیری بالا

معرفی ورزش بادی پامپ و تاثیر آن بر لاغریمعرفی ورزش بادی پامپ و تاثیر آن بر لاغری
بر اساس مطالعات انجام شده توسط کالج پزشکی در امریکا، انعطاف پذیری جنبه‌ای از سلامتی است که اغلب توسط افراد نادیده گرفته می‌شود. کسانی می‌توانند عضلات انعطاف پذیر داشته باشند که عموماً ورزش‌های مقاومتی انجام می‌دهند. عضلات این افراد بیش از دیگرانی که ورزش انجام نمی‌دهند، توانایی حرکت دارد. عضلات خشک و بدون انعطاف پذیری می‌تواند مشکلات سلامتی متعددی به بار بیاورند:

عضلات خشک و بدون انعطاف باعث بروز دردهای کمر می‌شوند. زمانی که عضلات میانی شما خشک باشند فشار زیادی بر روی ماهیچه‌های ستون فقرات وارد می‌شود که خود عامل اصلی درد است.
همان‌طور که سن ما بالا می‌رود، فعالیت ما کمتر و عضلات خشک تر می‌شوند، لذا بدن نمی‌تواند به راحتی و بدون درد حرکت کند. زمانی که محدودیت حرکتی افزایش می‌یابد، حرکت فرد به طور کلی سخت و دشوار می‌شود. برای مثال خم شدن و بلند کردن اشیا، ناممکن به نظر می‌رسد.
زمانی که عضلات تحرک کافی یا انعطاف لازم را نداشته باشد، خون رسانی به آن قسمت از بدن دچار مشکل می‌شود. با کاهش خون رسانی، عضلات دچار کمبود اکسیژن و خستگی‌های مداوم و پی در پی می‌شوند.

فواید بادی پامپ: حالت و اندام بهتر
آنچه که یک اندام خوب را تعریف می‌کند، شکل ظاهر آن است. کاهی اوقات این ژنتیک است که شکل اندام بدن را تعیین می‌کند اما در بیشتر مواقع این افراد هستند که می‌توانند با ورزش‌های مهمی به مانند بادی پامپ شکل بدن خود را بهبود ببخشند. بادی پامپ به شما کمک خواهد کرد تا:

1.شانه‌های ایستاده‌تری داشته باشید
2.کمرتان نسبت به دیگران لاغرتر باشد
3.عضلانی خواهید بود اما یغور دیده نمی‌شوید
4.پاهای قوی خواهید داشت
5.پهلو و عضلات میانی زیباتری خواهید داشت.

فواید بادی پامپ: قلبی سالم‌تر
قلب یک ماهیچه بزرگ است و شما باید با آن به مانند دیگر ماهیچه‌های خود رفتار کنید. ورزش قلب این است که آن را تحرک وادار کنید. زمانی که مربیان ورزشی از ورزش‌های ایروبیک که باعث می‌شوند ضربان قلب سریع‌تر شوند و به همان حالت تا مدت معینی باقی بمانند، بیشتر مردم نظرشان به سمت تردمیل و دیگر وسایل ورزشی خانگی جلب می‌شود. انجام دادن ورزش‌هایی به مانند دویدن که همراه با افزایش ضربان قلب است می‌تواند به شما کمک کند تا قلب سالم‌تری داشته باشید اما ورزش‌های مخصوص لاغری که بیشتر مردم به آن‌ها علاقه نشان می‌دهند، ضربان قلب را دچار تغییر نمی‌کند.

این بادی پامپ است که به عنوان یک ورزش لاغر کننده، شما را در یک ساعت، ترغیب به انجام دادن ۸۰۰ حرکت تند و قلب شما را به تپیدن وادار می‌کند. همان‌طور که پیش می‌روید و در انجام دادن حرکات استاد می‌شود، متوجه خواهید شد که بادی پامپ تا چه حد می‌تواند به سادگی، سلامت قلب شما تأمین کند.

فواید بادی پامپ: شوق جمعی برای ورزش
همه در باشگاه‌ها با یک هدف خاص دور هم جمع می‌شوند، یا می‌خواهند لاغر شوند یا که دوست دارند بدن بهتری داشته باشند. با ورزش خانگی، روزی که حس کنید آفتاب کمی کم‌فروغ‌تر می‌تابد، دوست دارید ورزش نکنید و آن را کنار بگذارید اما در ورزش باشگاهی، شما در یک جمع با هدف واحد هستید که یکدیگر را تشویق به ادامه مسیر که همان ورزش کردن است، می‌کنید.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای رسیدن به بدنی سالم، ۲ تا ۳ بار در هفته به بادی پامپ بپردازید.

برنامه کلاس بادی پامپ چگونه است؟
هر یک جلسه از این ورزش دارای ۱۰ ترک مختلف است که معمولا هر ۴ تا ۶ دقیقه طول می‌کشد. یک برنامه بادی پامپ به صورت زیر انجام می‌شود:

بادی پامپ چه نوع ورزشی است و تاثیر آن بر تناسب اندام چگونه است؟
1.گرم کردن
2.عضلات پا
3.عضلات سینه
4.عضلات پشت
5.عضلات پشت بازو
6.عضلات سرشانه
7.عضلات شکم و در نهایت خنک کردن بدن
البته برنامه‌ای که ارایه شد هرگز به این معنا نیست که همیشه باید از این روش پیروی کنید، بلکه بسته به برنامه ای که مربی برای شما تهیه می‌کند ممکن است هدف بر روی یک گروه از عضلات شما باشد.

۴ حرکت پایه ای در ورزش بادی پامپ
حرکاتی که در این ورزش می‌توان انجام داد بسیار متنوع است اما در این بخش قصد داریم ۴ حرکت پایه ان را به شما نشان دهیم تا حتما از آن در برنامه ورزشی خود قرار دهید.

بادی پامپ چه نوع ورزشی است و تاثیر آن بر تناسب اندام چگونه است؟
انجام حرکت پرس سینه با هالتر
هدف اصلی این حرکت در بادی پامپ تقویت عضلات سینه، سرشانه و دست است. برای انجام این حرکت با هالتر کافیست به روش زیر عمل کنید.

1.روی نیمکت بخوانید و دست‌ها را به اندازه عرض شانه باز کنید.
2.هالتر را گرفته و به آرامی به سمت قفسه سینه خود نزدیک کنید.
3.در هنگام اجرا سعی کنید وزنه مناسب برداشته تا به عضلات سینه آسیب وارد نشود.
4.بادی پامپ چه نوع ورزشی است و تاثیر آن بر تناسب اندام چگونه است؟
5.انجام حرکت سرشانه از جلو با هالتر
6.این حرکت برای تقویت عضلات سرشانه و بالا سینه است. این حرکت پایه ای را در برنامه ورزشی خود قرار دهید تا اندام متناسب داشته باشید.

7.یک هالتر را با هر دو دست در بالای سینه نگه دارید.
8.هالتر را به صورت عمودی بالا ببرید و در برگشت تا ترقوه پایین بیاورید.

بادی پامپ چه نوع ورزشی است و تاثیر آن بر تناسب اندام چگونه است؟

معرفی ورزش بادی پامپ و تاثیر آن بر لاغری
1.انجام حرکت لانچ با هالتر
2.این حرکت برای عضلات چهار سر ران، باسن و پشت بدن مفید است. این حرکت برای بانوان بسیار مهم بوده و سعی کنید آن را به درستی انجام دهید.

3.پاها را به اندازه عرض سرشانه باز کنید.
4.هالتر را روی سرشانه قرار دهید.
5.سپس یک پا را به اندازه یک قدم جلوتر از پای دیگر قرار دهید.
6.به صورت قیچی به آرامی پایین بروید و دوباره بالا بیایید.

بادی پامپ چه نوع ورزشی است و تاثیر آن بر تناسب اندام چگونه است؟
1.انجام حرکت اسکات با هالتر
2.اسکات یکی از مهمترین حرکت بادی پامپ است. علت آن نیز تحت تاثیر قرار دادن تعداد زیادی عضله است. این حرکت برای تقویت عضلات چهار سر ران، ساق پا، و همچنین باسن مفید است.

3.پا را به اندازه عرضه سرشانه باز کنید.
4.هالتر را روی سرشانه قرار دهید.
5.لگن را به سمت عقب متمایل کنید.
6.زانوها را خم کنید.
7.توجه داشته باشید در هنگام حرکت کمر شما خم نشود.

جمع‌بندی
اگر عاشق ورزش در باشگاه هستید، دوست ندارید عضله سازی کنید و می‌خواهید که لاغر شوید و لاغر بمانید بهتر است همین امروز به باشگاه بروید و به مربی بگویید می‌خواهید از فردا، ورزش‌های بادی پامپ را انجام دهید. مسلماً پشیمان نخواهید شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *